سرخط خبرها

علت توجه به کودکان اتیسم در فیلم اهمیت جلب توجه مردم و مسئولین به این بیماری است | الزام پیوند دین و هویت ایرانی با یکدیگر

  • کد خبر: ۱۱۱۹۰۱
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
علت توجه به کودکان اتیسم در فیلم اهمیت جلب توجه مردم و مسئولین به این بیماری است | الزام پیوند دین و هویت ایرانی با یکدیگر
نویسنده فیلم بدون قرار قبلی به دلایل ساخت این فیلم با موضوع یک کودک اتیسم پرداخت و گفت: ما باید دین را که به طور طبیعی در زندگی ما وجود دارد با هویت ایرانی مان پیوند بزنیم و خواهش من این است که هویت ملی را از هویت دینی جدا نکنیم چرا که با هم عجین شده اند.

مهدی صبوری نیک | شهرآرانیوز؛ فرهاد توحیدی در گفت‌وگوی اختصاصی با شهرآرانیوز در رابطه نحوه‌ی شکل‌گیری ایده‌ی فیلم " بدون قرار قبلی" اظهار کرد: این نسخه‌ای که جلوی دوربین رفت نسخه دوازدهم و سیزدهم فیلم نامه بود که ما از یک داستان دیگری شروع کردیم و یک ذره ریشه در وقایع مستند داشت از جمله بمب گذاری در حرم و سقوط یک هواپیما که مربوط می‌شد و در نهایت فیلم را از آنجا شروع کردیم.

وی افزود: قهرمان اصلی داستان ما یک پدر و یک دختر بودند که پدر کار مرمت در حرم مطهر رضوی انجام می‌داد، اما این داستان چندین بار تغییر کرد چرا که کار داستان همین است که باید داستان را در یک ساختمان معنا دار جا داد و مهم‌تر از اینکه آن ساختمان را پیدا می‌کنید شخصیت‌ها را طوری طراحی کنید که به ان وظیفه‌ی اصل درام کمک کند؛ درام یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم خلق عاطفه است.

نویسنده فیلم بدون قرار قبلی بیان کرد: اگر به تماشای فیلم بنشینید و تاثیرات عاطفی نگیرید ما کارمان را درست انجام نداده ایم، بنابر این باید آنقدر به کار نوشتن و ساختن و خراب کردن و بازنویسی ادامه دهیم تا آن ترکیب لازمه به گمان خودمان انجام شود و این گمان روشن نمی‌شود تا زمانی که فیلم روی پرده دیده شود تا ببینیم این گمان درست بوده یا نه.

توحیدی در پاسخ به این سوال که چه موضوعی باعث شد این داستان به کودکان اتیسمی بپردازد، بیان کرد: ایده اولیه بچه‌های اتیسم متعلق به بهروز شعیبی بود و ما در واقع برای نقش یاسی به این فکر می‌کردیم که این شخصیت، شخصیتی است که دچار تنش عصبی است و منابع این تنش عصبی را دنبالش بودیم تا پیدا کنیم که یک منبع تنش کارش بود که به عنوان یک پزشک عمومی که در اورژانس کار می‌کند داِما با حیات و ممات مردم در ارتباط است.

وی تصریح کرد: از طرفی دیگر، به عنوان یک مهاجر چیز‌هایی را پشت سر گذاشته که اگر درست حل و فصل نشده باشد که در مورد شخصیت اصلی ما همین طوری است آن هم به عنوان یک منبع تنش می‌توانست کنار آن فرد باشد و در نهایت تصور کردیم که این حلقه را مشکلی که فرزندش دارد می‌تواند کامل کند.

نویسنده فیلم بدون قرار قبلی گفت: با مطالعاتی که در رابطه با اتیسم و تماس‌هایی که با انجمن اتیسم داشتیم ما به این نتیجه رسیدیم که خود این موضوع می‌‍تواند فی‌نفسه توجهات را به بچه‌هایی که دچار این مشکل هستند جلب کند چرا که آن‌ها نیازمند توجه فوق‌العاده زیاد سیستم درمانی و تامین اجتماعی هستند.

توحیدی خاطر نشان کرد: من پدیده دین وامر دین داری را جدا از روند طبیعی زندگی نمی‌دانم چرا که مثل نفس کشیدن است، اما وقتی که شما دین را ایدئولوژیک و سیاسی می‌کنید بدان معنا است که در حال تبدیل آن به یک ابزار هستید در حالی که دین در زندگی طبیعی حضور دارد.

وی تصریح کرد: ما باید دین را که به طور طبیعی در زندگی ما وجود دارد با هویت ایرانی مان پیوند بزنیم و خواهش من این است که هویت ملی را از هویت دینی جدا نکنیم چرا که با هم عجین شده اند و وقتی این دو را از هم جدا می‌کنیم اتفاق جالبی نیست.

نویسنده فیلم بدون قرار قبلی خاطر نشان کرد: این بارگاه (علی بن موسی الرضا علیه السلام) و این شهر جزیی از زندگی طبیعی ایران بوده و در نقشه‌ی طبیعی زندگی ایرانیان جایگاه بزرگی دارد و باید در فیلم‌ها به همان معنایی که در زندگی‌مان به آن متوسل می‌شویم وجود داشته باشد.

توحیدی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌های کمی در رابطه با اهل بیت علیه السلام و به خصوص حضرت رضا علیه السلام نوشته و ساخته می‌شود، گفت: هر چیز خوبی استفاده کردن زیاد از آن خوب نیست بلکه بگذارید تشنگی بماند و به طور طبیعی این اتفاق افتد و با رانت و تشویق و مواردی از این دست یک امر الصاقی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آقای شهردار مشهد، امروز صبح می‌گفتند که ما می‌خواهیم یک کاری کنیم که مشهد پایتخت فیلم‌های فرهنگی معنوی شود این خوب است و تسهیلات هم خوب است و می‌تواند مشوق هم باشد، اما باید دنبال آن اثری باشیم که از دل هنرمند برخواسته شود چرا که نمی‌توان به دل هنرمند دستور داد و وزارت ارشاد هم نمی‌تواند بخشنامه کند که امسال ۱۰ فیلم رضوی ساخته شود و به آن خروجی مد نظر نمی‌رسیم بلکه باید یک فیلم با دل ساخته شود چرا که اگر با دل ساخته شد با دل هم دیده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->